Yeni Daha Yeni Yepyeni Through The Ages
Through The Ages’i neden çok seviyoruz? Bugün yaşadığımız dünya bir günde bu hale gelmedi, asırlar boyunca bir çok farklı devrim, buluş, yıkım ve mucize bu gelişime eşlik etti. İnsanoğlu kendi elleriyle yıktı, kurdu, yeniden yıktı yeniden kurdu. Atalarımızın geçtiği o çetrefilli olduğu kadar heyecan verici dönemeçlerden oturduğumuz yerden rengarenk kartlarla ve heyecanlı hamlelerle geçebilmek de bizim şansımız.
Monotondan Uzaklaşıp Mükemmele Yaklaşmak
Biliyorsunuz en beğenilen, liste başı olan, ödüller alan oyunlarda bile defalarca oynanmasından sonra problemli noktalar fark edilebiliyor. Genelde oyunlar, defalarca oynanabilecek çeşitliliği (varyasyonlu olma) tasarım aşamasında içerisinde barındırmadığı için; oyun çok beğenilse bile bir yerden sonra ilgi kaybolabiliyor. Bazı oyunlar coşku ve heyecanı sürükleyecek çeşitliliğe sahip olsa bile oynanma sayısı arttıkça monotonlaşma gibi sıkıntılar gözlemlenebiliyor.
Örneğin çoğu oyunun birden fazla kazanma mekaniği var. Bu çeşitlilik sayesinde her bir oyuncu farklı oyun tarzları benimsese bile sonunda kazanmaya çalıştıkları için hem heyecanlarını oyun boyunca kaybetmiyorlar hem de oyundan hiç kopmadıkları için kaybetseler bile masadan eğlenerek kalkıyorlar. Lakin tekrar tekrar oynandığında yöntemlerden bazılarının diğerlerine karşı bariz üstünlüğü ortaya çıkmaya başlıyor ve tüm oyuncular bu yönteme yönelirken, diğer yöntemlere hizmet eden malzemeler hiçbir oyuncu tarafından tercih edilmediği için masada sadece yer kaplar hale geliyor.
Bilgisayar oyunlarında bu durum farklı tabi. Evvel zamanlarda internetimiz olmadığı için oyun bug’la dolu olduğu zaman bile onlarla yaşamak zorunda kalırdık, ama şimdi updateler ile yapımcılar bu gibi durumlara hızlı müdahalelerde bulunuyor, hatta hype’ını kaybetmesin diye sürekli yeni şeyler ekleyerek oyunu güçlendiriyorlar. Kutu oyunlarında da genelde başarılı olan oyunların kaymağını yemeye devam etmek isteyen tasarımcı ve firmalar oyunlara eklenti paketleri çıkararak heyecanı kaybetmemeye uğraşıyorlar.
Yenilenen Oyun Neler Vaat Ediyor?
Through the Ages a New Story for Civilization’da fark yaratacak ne var peki? Vlaada Chatvill gerçekten çok başarılı bir oyun olan tta’yı oynadıkça, bazı yerlerin aksadığını görmüş ve bu aksamaları gidermek için bu fevkalade güncellemeyi yapmış. Tasarım ekibi bu güncelleme için tercih edilmeyen wonder, lider ve oyun kartlarına düzenlemeler getirmiş, corruption ve savaş mekaniğine harika dokunuşlar yaparak oyunun oynanabilirliğini üst seviyelere çekmişler.
Kutu İçeriğindeki Değişiklikler
İki oyun arasındaki farklara, materyal değişikliklerinden başlamak istiyorum. Oyun yapısı gereği farklı renkte küplere, 4 çağa ait militer ve sivil kart destelerine sahip. İlk oyun sert mukavva oyun tahtasına ve normal kalitede kart ve ahşap parçalara sahipti. Bu malzemeleri kutuda ayrı ayrı koymaya yarayan bir separatör sistemi yoktu. Bu sebeple oyunu kurup oynamaya başlamak 10-15 dakika sürebiliyordu. Yeni oyunda ise oyun tahtaları kalın mukavvadan kartona düşerken, ahşap parçalar yerini kaliteli plastik küplere bırakmış. Üstelik kutu içerisinde hem küpler için hem de kartlar için mükemmel bir yerleşim düzeni bulunmakta. oynanabilirliğe katkısı üst düzey olmuş. Lakin oyun tahtalarıyla ilgili bir düzeltme yapmak lazım, defalarca oynanacak bir oyun olduğu için yıpranmaya müsait.
Oyun Mekaniğindeki Değişiklikler
Oyunun akışındaki temel değişikliklerle başlayalım. ilk olarak Corruption (israf diye çevirmek mantıklı olabilir) mekaniğinden bahsedelim. İlk oyunda israf, üretim şemasının sonunda yer alıyordu. Oyuncu önce yemek üretimini yapar, tüketim bedelini (consumption) öder, ardından maden üretimini yapar ve israf bedelini öderdi. Tur içerisinde yemek tüketimini tahmin edip oynamak kolayken; israfın üretimin sonunda ödenmesi, turu bitirmeden tahmini zorlaştırıyordu. Şimdi 16 mavi küp ile belirlenen üretim miktarı, üretim havuzundan çekildikçe, daha turu oynarken maden küplerinin israfa düşüp düşmeyeceğini anlayabiliyorsunuz.
Bir başka değişiklik de eldeki fazla militer kartlarını atma sırasıyla ilgili yapılmış. Evvelden militer kartlar politik hamle yapıldıktan sonra tur başlamadan elden çıkarılırken; artık bu hamle, turun sonunda yeni militer kartlar çekilmeden yapılıyor. Basit bir değişiklik gibi görünse de, yarattığı oyun içi takip kolaylığı oyun konforunu arttırıyor. 3-4 saat süren bir oyun için bu tip kolaylıklar yorulan oyuncuların hata yapma ihtimalini azaltıyor.
Liderlerdeki Değişiklikler
Liderlerin bir kaçına inanılmaz değerli dokunuşlar yapmışlar. Yeni gelen dengeyle, eski oyunda olduğu gibi bir lideri kaptırmak oyunun sonu anlamına gelmiyor. Yapılan değişikliklerle bir çok lider cazibe kazanmış, dolayısıyla almak istediğin lideri kaptırdığında dahi, başkasıyla yeni bir oyun çıkarabiliyorsun. Ayrıca eklenen müthiş bir ayrıntı lider değiştirmeyi epey cazibeli bir hale getirmiş. Artık lider değiştirmek bedava! Böylece çok kıymetli olan sivil hamleleri harcamamak için liderleri ölene kadar kullanmak yerine stratejik yerlerde değiştirebiliyorsunuz.
Taktik ve Saldırı Kartlarındaki Değişiklikler
Taktik kartlarında da faydalı bir değişiklik yapılmış. Eskiden oyuncunun eline ihtiyacına göre taktik kart gelmediği zaman oyunun askeri tarafında dengesizlik yaşanabiliyordu. Artık bir oyuncu bir taktik kartı açtıktan bir tur sonra o taktik kart oyun tahtasına geçiyor ve isteyen oyuncu iki militer hamle (kırmızı küp) harcayarak o taktiği kopyalayabiliyor. Anlayacağınız taktikler artık beynelmilel hale gelmiş ve askeri güç sadece taktik kartı elinde olanların tekelinde kalmamış.
Saldırı kartları mekaniğini de tamamen elden geçirmişler. İlk oyunda saldırı yapacak oyuncu saldırı gücünü arttırmak için elindeki askerlerin bir kısmını feda edebiliyordu. Savunan oyuncu da defans kartları yetmediğinde, askerlerini feda edebiliyordu. Bu durum çatışmanın iki tarafının da askeri açıdan tüm gücünü kaybetmesine neden oluyor ve diğer oyuncular açısından çok ciddi bir avantaj sağlıyordu. Bu dengesizliği ortadan kaldırmak için artık saldırı kartı oynanırken asker feda etmeyi kaldırmışlar, ne kadar militer gücünüz varsa o kadar tokat atabiliyorsunuz. Bu durumda artık sınırsız sayıda defans kartı kullanılamıyor. Saldırıyı yapmak için kartın istediği militer hamle sayısından bir fazla sayıda savunma kartı kullanılabiliyor. Yani 1 kırmızı küp isteyen bir saldırıyı iki kart kullanarak savuşturabiliyorsunuz. Üstelik elinizde defans kartı yoksa istediğiniz militer kartı 1 askeri güç verecek şekilde kullanabiliyorsunuz. Bu da işin içindeki şans miktarını azaltmak için epey doğru bir değişiklik olmuş.
Değişen savaş mekaniği ile birlikte kırmızı küp miktarı oyun için önemli bir yer kazanmış. Kırmızı küp sayısı aynı anda elde tutulacak militer kart adedini de belirlediği için, yeni mekanikte, savunma yapma ihtiyacını karşılaması açısından fazla kart bulundurmak avantaj sağlıyor.
Bunlar haricinde taktik kart sayısından, sarı kartların miktarına hatta savaş kartlarının adedine kadar bir çok dengeleme gelmiş oyuna. Her iki oyunu ard arda oynadığınızda farkedeceksiniz ki inanılmaz gelişme var.
Gönüllerin Şahı Mobil Versiyon
Bütün bunların yanı sıra yıllardır oyun severler olarak TTA’nın mobil versiyonunu beklemekteydik. Bu tür oyunlarda bekleme arttıkça bir problem var da ondan mı uzuyor süreç diye düşünüyor insan ister istemez. Yakın zaman önce çıkan mobil versiyon gösterdi ki gecikmenin nedeni Vlaada’nın mükemmeliyetçiliğiymiş. Oyunun mobil versiyonu tasarım bakımından neredeyse masaüstü halinin aynısı. Üstelik bilmeyenler için karmaşık görünen oyun yapısını da çok basit hale getirmiş. Eğer bu yazıyı okurken aklınızda almayla ilgili şüphe var ise hemen vazgeçin ve alın oyunu. Pişman olmayacağınıza emin olabilirsiniz.
Bizim oyun grubumuz son zamanlarda TTA çok uzun sürdüğü için oynama konusunda isteksiz olmaya başlamıştı. Mobil versiyonu masa başında toplanmak yerine adı üzerinde mobil oynama imkanı sağladığı için ilaç gibi geldi. Ayakları uzata uzata TTA oynamak lüksmüş gerçekten. Henüz tanımadığım insanlarla online oynamadım ama oyun için 8 farklı zamanlama mevcut. Hızlı oyun, her gün bir hamle gibi farklı farklı zaman dilimlerine göre oynayabiliyorsunuz. Böylesine uzun soluklu bir oyun için oyun açarken zaman belirleme seçeneği istediğiniz sıklıkta hamle yapacak bir grubu denk getirmek için iyi bir seçenek olmuş.
Üstelik mobil versiyonun çok iyi bir yanı daha var. Genelde oyunların mobil versiyonlarında başarısız yapay zekalar olduğu için, onlara karşı oynamak aşırı sıkıcı oluyordu. Vlaada bu konuda da ince elemiş sık dokumuş ve oyundaki yapay zekaları mükemmele yakın oynar hale getirmiş. Gerçekten de oyun çıktığından beri konuştuğum bütün oyuncular, yapay zekayla oynamanın ne kadar zor ve eğlenceli olduğunu söylüyor. Ayrıca Challenge modundaki oyunlar da epey zorlu ve aşırı zevkliler. TTA mobil versiyonu oynadığım en başarılı mobil mod ve uzun yıllardır en eğlendiğim mobil oyun oldu.
Yeni Through the Ages’ın hem masa üstü hem mobil versiyonunda zamanın içine akıp giderken zamanın nasıl geçtiğini anlamayacaksınız. Olasılıklarının çekiciliğiyle, tekrar tekrar yeniden oynamak farklı yollardan zafere ulaşmak isteyeceksiniz. Tarihi yeniden yazmayı kim istemez ki?